Krievija (Russia) Kingsday en Nederlands bezoek! - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Danique en Marieke - WaarBenJij.nu Krievija (Russia) Kingsday en Nederlands bezoek! - Reisverslag uit Sint-Petersburg, Rusland van Danique en Marieke - WaarBenJij.nu

Krievija (Russia) Kingsday en Nederlands bezoek!

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Danique en Marieke

03 Juni 2015 | Rusland, Sint-Petersburg

Hoi allemaal!

Zo, ondertussen zijn we al weer een héle tijd verder, waarin wij weer een heleboel mooie en leuke dingen hebben meegemaakt.
Na wat presentaties en zelfs al een afrondend examen voor marketing (wat we allebei glansrijk hebben volbracht), een after Sea Battle party en Letland aanmoedigen bij het ijshockey, was het zover en vertrokken we naar Rusland, St Petersburg!

We hadden een lange reis van meer dan 24 uur voor de boeg (met de bus naar Tallinn, ferry naar Helsinki en ferry naar St Petersburg), maar al gauw bleek dat deze stad de lange reis echt dubbel en dwars waard was. Zodra we aankwamen ('s ochtends rond 10 uur) konden we gelijk de bus in en kregen we een tour van een gids. Ideaal, de belangrijkste dingen van een stad zien vanuit een bus, dus zonder veel te lopen en af en toe uitstappen voor wat foto's (ik: Marieke, ben fan!). St petersburg is echt een prachtige stad om te zien en ook moderner dan wij hadden verwacht. Er zijn een heleboel prachtige gebouwen, kerken en paleizen. Je kijkt je ogen uit naar al het goud, versieringen en pracht en praal dat overal te zien is.

De eerste avond hebben we gelijk de stad vanaf een bijzonder oogpunt kunnen bezichtigen: met zijn allen op een boot, compleet met champagne, de kanalen op. Dit leverde een hoop gezelligheid maar ook vooral práchtige uitzichten op. Het was in het donker en de stad was erg mooi verlicht. Heel bijzonder om te zien en echt even een heel erg geniet momentje!

Na vervolgens nog wat Russische kroegen bezocht te hebben, konden we moe maar voldaan gaan slapen in ons heerlijke hotelbed. De volgende dag stond het Catherine's paleis in Puskin op de planning. Ook dit zag er weer geweldig uit en was zó groot. Op de foto's kun je amper zien hoe groot en mooi het werkelijk was, je wist gewoon niet waar je moest kijken. 'S avonds was het dan zo ver, we gingen naar het ballet! Het Zwanenmeer. Ook echt heel erg gaaf om eens te zien, een heel mooi theater (onderdeel van de Hermitage)l, mooie muziek en zó knap wat deze dansers allemaal kunnen. Ook heb ik (Marieke) Olena daar weer ontmoet. Ik heb haar vorig jaar leren kennen in Malta en ze woont in St Petersburg, dus de perfecte manier om haar nog eens te zien. Echt super! We zijn na het ballet met zijn drieën nog wat gaan eten en drinken, wat heel gezellig was. Ook leuk aan met een local een avondje op pad te gaan; wij hadden wel gehoord dat iedere auto in Rusland als taxi kan dienen, maar dat je echt gewoon langs de weg kunt gaan staan en iedere willekeurige auto die stopt kunt vragen of hij je voor een x bedrag naar je bestemming wil brengen hadden wij toch niet zo verwacht. Het bleek echter wel zo te zijn en dat is toch wel apart om mee te maken. Ook de bar waar we heen zijn geweest zouden wij normaal nooit gekomen zijn, typisch Russisch, dus erg leuk om te zien.

Donderdag, de laatste dag al weer zijn we naar het Hermitage museum gegaan. Echt heel indrukwekkend en zó groot! Onze gids vertelde dat je minimaal 8 jaar nodig hebt als je alles wil bekijken en daar moet je dan dus non stop mee bezig zijn, ongelofelijk. Toch heeft de gids ons een goede impressie gegeven en hebben we veel gezien. Buiten op het plein was een soort militaire oefening, typisch Russisch. Een heleboel militairen aan het marcheren, heel gaaf om te zien. Tenslotte hadden we nog een tour langs verschillende kathedralen: Nikol'skyj, St Isaacs en Spilled the Blood cathedrals. Ook stuk voor stuk weer prachtig.

Op de weg naar huis hadden we een stop van 6 uur in Helsinki. Eerst baalden we een klein beetje, want het was dag van de arbeid en alles leek gesloten te zijn. Later bleek dat het juist een leuke dag was want er werd van alles georganiseerd. Uiteindelijk zijn we in een groot park terecht gekomen waar de Finnen, jong en oud, feest aan het vieren waren met een heleboel lekker eten en champagne. Er werd ook gratis eten en drinken uitgedeeld en het zonnetje kwam zelfs, dus wij hadden het weer helemaal naar ons zin!

Na de lange terugreis en een dagje rust was het tijd voor onze eigen Kingsday party (iets te laat, maar goed niet minder leuk). Iedereen kwam in het oranje en het werd een erg gezellig feestje compleet met oranje welkom-shotjes, nederlandse muziek, blokjes kaas en de polonaise.

De week daarna kwam Falco Danique weer opzoeken in Riga. Het was lekker weer en ze hebben genoten, zowel in Riga als 2 nachtjes samen in Tallinn. Falco is hier in de Baltische staten al beroemd, in Tallinn heeft hij de show gestolen met zijn gitaaroptreden bij de openMic! ;)
Wij vinden trouwens allebei dat het apart is om alleen in onze kamer te zijn, omdat we verder altijd zoveel samen doen. Grappig om te merken!

Na een "normale" week hier met colleges, huiswerk, de Riga marathon (waar we uiteraard langs de kant hebben staan juichen..) en natuurlijk wat feestjes kwamen mijn vriendinnen (Anna, Tessa en Esther) naar Riga! Oh ja, we zijn er trouwens die week achter gekomen dat we hier een stofzuiger hebben... handig!! Maar goed, het werd een heel gezellig weekend, met fantastisch lekker weer, een fiets tour (eindelijk weer fietsen!!), lekker eten, drinken en natuurlijk werd er het nodige bijgekletst.

De paar dagen daarna waren heel erg druk voor school met de nodige examens en presentaties. Ook dit is uiteindelijk weer allemaal goed gegaan, we hebben allebei Lets afgesloten met een goed cijfer en ons onderzoek voor sociologie was volgens de docente een 9 of 10 waard ;)
Vanaf donderdag kon dit gelijk gevierd worden met nieuw bezoek vanuit Nederland: de ouders van Danique kwamen hierheen en ook Corine, Richard en Yvette zouden komen. Op het vliegveld bleek dat Moeke, Toine en Dennis er ook bij waren... Verassing!! Al met al resulteerde het weer in héle leuke dagen, met vooral veel gezelligheid, sightseeing, lekker eten en... bier! Toevallig was dit weekend dan ook het jaarlijkse Latvijas Bierfeest. Ook hebben we beiden Riga by night gezien en wel vanuit een kano op de rivier en in de kanalen van Riga. Mooi om te zien en weer een bijzondere ervaring rijker.

Na dit alles is onze laatste maand van Erasmus al weer ingegaan, de tijd vliegt nog steeds voorbij. We hebben onder andere nog wat examens en eindpresentaties, gaan naar de voetbalwedstrijd Letland-Nederland en vliegen voor 4 dagen naar Oslo!! Nog een paar weekjes optimaal genieten dus. Tot snel!

Liefs