Man patik celosana (I love to travel) - Reisverslag uit Warschau, Polen van Danique en Marieke - WaarBenJij.nu Man patik celosana (I love to travel) - Reisverslag uit Warschau, Polen van Danique en Marieke - WaarBenJij.nu

Man patik celosana (I love to travel)

Blijf op de hoogte en volg Danique en Marieke

15 April 2015 | Polen, Warschau

Hoi allemaal!

We zijn ondertussen al weer bijna een maand verder, maar deze keer hebben we niet eens de indruk gehad dat we tijd over hadden om een blogje te schrijven.. Dus nu dan eindelijk een nieuw verhaal, met een hoop feestjes, beerpong, studeren maar vooral hele leuke en bijzondere tripjes naar verschillende landen (Estland, Litouwen, Polen en Stockholm)!

Nadat Co en Falco vertrokken waren hebben we anderhalve week gehad waarin we veel moesten studeren omdat we een aantal presentaties en een examen voor Lets hadden. Natuurlijk hebben we genoeg leuke dingen gedaan en beerpong ontdekt, met ons team: "Dutchies" hebben we het gezellig gemaakt en zelfs wat gewonnen ;) beste moment in Riga tot nu toe, we zijn nog nooit zo blij geweest. De laatste week van maart waren we allebei moe en was Danique ziek. Het weekend daarop zouden we echter naar Litouwen en daarna naar Warschau gaan, dus het was nog spannend of ze weer beter zou zijn. Gelukkig met een hoop pillen, hoestdrankjes, theetjes en slaap ging het toen we eenmaal in Litouwen waren uiteindelijk een stuk beter.

28 maart vertrokken we dus met een groep studenten vanuit Riga naar Litouwen. Zaterdagochtend om 5 uur ging onze wekker om de bus naar de eerste bestemming te halen: Trakai. Daar kregen we eerst een typisch Litouwse lunch. Wat zullen we erover zeggen... heel bijzonder! Vervolgens hebben we het kasteel in Trakai bezocht samen met een gids. Met deze gids gingen we daarna ook naar Vilnius. Vilnius is heel erg mooi en de gids wist ons alle mooie plaatsen, kerken en gebouwen te laten zien, maar naast dat hebben we nog nooit zo'n snelle gids meegemaakt; hij rende letterlijk van hot naar her en we zijn hem zelfs een keer kwijtgeraakt. 'S avonds hebben we chinees (!!) gegeten en was het tijd om het nachtleven van Vilnius te ontdekken. De gids had ons over een bar verteld die hij zelf erg leuk vond en waar ze goed bier zouden hebben. Dat laatste klopte ook wel, maar het bier was echt heeel vies en we hebben maar liefst 2 biertjes laten staan! Daar waren we zelf ook verbaasd over. Wel kostte het maar 3,50 voor een liter en de Duitsers die met ons mee waren waren door het dolle heen.

Na Vilnius zijn we de volgende ochtend naar Kaunas gereden. Ook daar kregen we een guided tour, met deze keer een hele leuke gids die overal een interessant verhaal te vertellen had. Ook dit vonden wij een hele mooie stad! Nadat we in een heel groot winkelcentrum zijn geweest en het lekkerste ijsje ooit gegeten hebben, is iedereen die met de trip mee was weer terug gegaan naar Riga, terwijl wij (Miray, Danique en Marieke) terug gingen naar Vilnius om daar nog een nachtje te verblijven. We hadden een 3-persoons kamer in het super mooie hostel waar we de vorige nacht ook waren verbleven en hebben twee hele gezellige girls-on-tour daagjes gehad! Vooral toen ik (Marieke) om 3 uur 's nachts wakker werd omdat Danique en Miray slippers en sjaals naar de muur aan het gooien waren - er zat een spin- was lachen gegarandeerd! Verder ontdekten we gezellige en lekkere restaurantjes, bezochten we prachtige kerken en hadden we lunch met Madara, een vriendin uit Riga die bij haar familie in Litouwen was.

Na dit girls-avontuur in Vilnius was het tijd om met de bus naar Warschau te gaan. We raken ondertussen helemaal gewend om in de bus te zitten en daar te slapen. 's Nachts kwamen we aan in ons appartement waar onze vrienden al waren. Een heel mooi appartement, helemaal na wat we hier in Reznas gewend zijn..! De dagen die volgden hadden we helaas erg slecht weer, maar zijn we vol goede moed Warschau gaan verkennen en dat was zeker de moeite waard. Ondanks dat we van te voren wat tegenstrijdige meningen hoorden vonden we Warschau een hele mooie stad! Erg groot en je kunt zien dat ze ook daar steeds moderner worden.

Naast Warschau zijn we vanaf daar ook nog een dagje naar Auschwitz geweest. We werden om half 6 's ochtends opgehaald bij ons appartement en arriveerden daar om 10 uur. Auschwitz was heel erg indrukwekkend om te zien. De gids vertelde alles heel intens en liet je echt beseffen hoe daar geweest moet zijn, voor zover je dat kan beseffen in ieder geval. Je werd echt door haar meegesleept. Super heftig, maar wel 'bijzonder' om dit een keer gezien te hebben.

Toen we zaterdag weer terug waren in Riga, arriveerden 's avonds de ouders van Marieke, samen met An & Frans. Dat was het begin van een erg gezellig weekend. Het was Pasen, dus er werd een gezellige Letse paasmarkt bezocht en natuurlijk konden een stadswandeling en lekker eten niet ontbreken. Erg leuk en natuurlijk heel fijn om papa en mama weer te zien!!

Na weer een paar dagen vol met colleges en presentaties (oh en niet te vergeten; we zijn maar eens begonnen met hardlopen!) was het al weer tijd voor de volgende reis (ja ja, druk geweest!). Afgelopen weekend stond de Sea Battle op het programma! Een reis naar Tallinn, en vanaf daar naar Stockholm op een grote boot met zo'n 2000 internationale Erasmus studenten uit Scandinavie, Denemarken en de Baltische staten. Één groot feest dus. In Tallinn kregen we een korte guided tour, maar helaas was het weer erg slecht weer. Wel een mooie stad, we willen graag nog een keer terug. De volgende dag in Stockholm hadden we gelukkig eindelijk lekker weer, wat deze stad nog eens extra mooi maakte, want wat een prachtige stad is dat! Helaas moesten we na 1 dag al weer weg, maar het feit dat dat met dezelfde boot was maakte het iets minder erg ;)

Nu moe maar voldaan van dit allemaal zijn we weer even in Riga om ons 'normale' leven te leven en huiswerk in te halen en vooruit te maken, maar niet voor lang want... Komend weekend gaan we weer op pad! Dit keer in Letland, maar dan buiten Riga. De week daarna staat de reis naar Rusland, St Petersburg gepland dus we zitten zeker niet stil!

Liefs van de Dutchies

• 16 April 2015 - 09:09