Lappi Lapland! - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Danique en Marieke - WaarBenJij.nu Lappi Lapland! - Reisverslag uit Saariselka, Finland van Danique en Marieke - WaarBenJij.nu

Lappi Lapland!

Blijf op de hoogte en volg Danique en Marieke

18 Maart 2015 | Finland, Saariselka

Hoi allemaal,

Dit is de tiende keer dat we vinden dat we iets moeten schrijven, nu komt het er eindelijk van. Het is ondertussen alweer even geleden dat we wat van ons hebben laten horen. Dit komt natuurlijk omdat we, zoals jullie wel weten, in Lapland zijn geweest, hoewel we ondertussen al lang weer terug zijn. We zijn de week daarna lekker druk geweest met ons leventje hier en daar horen helaas ook huiswerk, opdrachten en presentaties bij. Afgelopen week zijn Co en Falco langs geweest dus toen hadden we natuurlijk geen tijd om iets te schrijven. De tijd met hun was echt helemaal geweldig! We waren er ook trots op dat we los van elkaar alle highlights van Old Town hebben gevonden om aan ze te laten zien. Ook hebben ze gezien waar we wonen, onze vrienden ontmoet, het strand (Jurmala) bezocht en we hebben vooral veel quality time gehad. Maar zoals we in ons vorige blog zeiden, gaan we het nu over Lapland hebben.

De reis naar Lapland was in een woord: fantastisch!
Vrijdagochtend begonnen we na een ietwat kort nachtje aan de reis, eerst de bus in, op naar de ferry die zou vertrekken vanuit Tallinn. De reis naar Tallinn duurde 5 uurtjes en met het wachten op de ferry en 3 uur varen werd het alweer avond. Vervolgens konden we de ferry voor de komende nacht weer de volgende bus in. Al met al een hele vermoeiende reis, maar achteraf helemaal de moeite waard. Zaterdag zijn we niet gelijk doorgereden naar onze eindbestemming maar hebben we nog twee stops gemaakt. Eerst in het snowcastle: een 'kasteel' helemaal gemaakt van sneeuw en ijs, waarin allemaal ijssculpturen te zien waren, een ijshotel en een bar. Erg leuk om te zien! De tweee stop was in het Santa Claus Village in Rovaniemi, waar de echte kerstman woont. Nadat we kaarten verzonden hebben uit het officiele postkantoor van de kerstman en een stempel van de Artic Circle in ons paspoort hebben gezet zijn we voor de laatste uurtjes de bus in gegaan op naar Saariselka.

In Lapland kwamen we aan in een geweldig huisje, met oven en sauna! Daar hebben we iedere dag eigenlijk wel gebruik van gemaakt. Verder hebben we veel sneeuw gezien, in de sneeuw gerold en ons als kinderen vermaakt. Wandelingen gemaakt en gesleeed. Het was echt een heerlijk weekje vakantie.
Terwijl we daar waren zijn we op maandag keer naar een rendierboerderij geweest, waar we in een slee achter een rendier een rondje hebben gemaakt en ze konden voeren en aaien. Enorm mooie dieren, maar die geweien kwamen af en toe toch gevaarlijk dichtbij.
Die zelfde dag zijn we 's avonds gaan 'snowshoeen' met een soort tennisrackets onder je schoenen door de sneeuw banjeren. Dat was toch niet helemaal ons ding, veel sneeuw gehapt.. Gelukkig konden we daarna lekker opwarmen in een Lets hutje en hebben we een stoofpot gegeten van rendier, hert en eland.
Dinsdag was de beste dag van ons hele Lapse avontuur, toen zijn we naar een huskyboerderij (!) geweest. We kregen eerst uitleg over de honden en vervolgens mochten we bij puppy's gaan kijken, de honden hadden meer aandacht voor elkaar dan voor ons maar we hebben er toch eentje op kunnen tillen. Ook al zouden wij het eerder een jonge hond dan een puppy noemen, het was toch echt super!
Vervolgens begon het echte werk, de husky safari. We hadden veel uitleg gehad over hoe je een slee moest besturen en wat er mis kon gaan dus lichtelijk gespannen begonnen we. We mochten om de beurt de slee besturen en we hadden 6 geweldig mooie husky's die ons vooruit trokken. Het eerste deel gingen we nogal langzaam en hielden we de hele stoet op, daarom werd de opstelling van onze husky's veranderd. De voorste, die de leider was, was nogal lui en werd daarom gewisseld met een husky uit een andere rij. Het verschil was goed te merken want de tweede helft haalden we bijna de slee voor ons in en moesten we regelmatig op de rem omdat onze husky's zo enthousiast waren. Als jullie ooit naar Lapland gaan is dat echt zeker een aanrader! Als we er nu aan terugdenken krijgen we nog steeds een grijns van oor tot oor.

Na de husky safari was het tijd om ons huisje op te ruimen en was er nog een eindfeest. We hebben onze Erasmus vrienden een aantal Nederlandse drankspelletjes geleerd die ze wel kunnen waarderen, dus die zullen nog wel vaker gespeeld worden. De dag erna was het helaas alweer tijd om naar huis te gaan. Een bus, ferry, nog een bus en 26 uur later waren we dan eindelijk weer in ons vertrouwde Riga. Het voelde echt als thuiskomen waar we allebei nogal verbaasd over waren, maar dat kan alleen maar een goed teken zijn natuurlijk.

Nu, nadat Falco en Co weer naar huis zijn gegaan, zijn we weer even terug naar ons 'normale' leventje, maar voor de komende tijd staan er weer een heel aantal tripjes op de planning.. Jullie horen nog van ons!

Liefs

• 18 Maart 2015 - 20:16

Margaretha :

Weer een fantastische ervaring meegemaakt. Leuk omdat zo allemaal te lezen. Nog veel leuker om straks alle verhalen te horen onder genot van een kopje thee en veel lekkers

• 18 Maart 2015 - 21:15

Ineke:

Super geslaagd dus lekker genieten hoor .dit is een prachtige kans.het klinkt echt fantastisch aklemaak. Gr. Ineke.

• 22 Maart 2015 - 21:50

Hans:

net een paar van je verslagen gelezen.
    je heb een leuke tijd daar
    en veel nieuwe uitdagingen en ervaringen
    veel plezier en vergeet niet ook iets te leren
    een groet en tot ziens Hans en Hortance